Завдання :
-- опрацювати параграф 14- 15 ( завдання на лва урока ) і матеріал
блога
-- виписати і вивчити :
-- фактори, що впливали на розвиток української культури першої половини
XVII ст. ( позитивні, негативні )
-- провідні теми та ідеї в цей період
-- скласти таблицю «Досягнення української культури в першій половині
XVII ст.
1 колонка – галузь культури, 2 колонка – діяч, 3 колонка –
досягнення
-- поняття – Густинський літопис, Київський літопис, Острозький
літописець та Львівський літопис, інтермедії, вертеп, думи, барокко,
козацьке барокко, бастіон
козацьке барокко, бастіон
-- імена – Петро Могила та його твори , Іова Кондзелевич -- твори,
М.Смотрицький -- твори
М.Смотрицький -- твори
-- дати 1615 р., 1619 р., 1631 р., 1632 р.
-- пам’ятки культури згідно програми ЗНО, та скопіювати їх в
окрему папку
-- усно на питання після параграфів
-- пдготуватися до самостійної ( карточки ) та контрольної роботи :
-- повторити записи, дати, імена , поняття до параграфів 8 – 13.
Культура першої половини XVII ст. відображала напружені соціально-політичні процеси в житті українського суспільства. Його зміст визначали боротьба за збереження православ’я, релігійно-просвітницька діяльність діячів церкви та культури, наявність у тогочасному суспільстві козацького стану, який вів боротьбу проти татарсько-турецької агресії і став на захист українського народу.
Головним образом в усній народній творчості, усіх жанрах літератури, видах мистецтва став козак — захисник рідної землі. Оскільки українські землі тоді перебували в складі Речі Посполитої, розвиток української культури відбувався в умовах спротиву й одночасно впливу польської культури .
Через Польщу в Україну поширювалися ідеї гуманізму та реформації.
В Україні стали відомими надбання європейців завдяки перекладацькій діяльності українських церковних діячів та вчених, значна частина яких здобула освіту в навчальних закладах Європи.
Позитивні :
-- необхідність збереження національної культури в умовах польсько-
католицької експансії
-- розвиток української мови
-- національно-визвольні повстання
-- героїка козацьких походів
-- розвиток національної свідомості
-- відновлення ієрархії української православної церкви
Негативні :
-- відсутність власної держави
-- поділ території України між Річчю Посполитою, Московією, Угорщиною
та Туреччиною
-- зростаюча загроза ополячення й окатоличення
-- відсутність єдиного наукового й політичного центру
-- тяжкий національний гніт
-- спустошливі напади турків та татар
Провідні теми та ідеї в цей час :
-- звернення до козацького ідеалу - гордої,відважної, незалежної, вільної від кріпацтва людини
-- героїка боротьби з турецько-татарською агресією
Пам’ятки культури згідно програми ЗНО.
Ікона «Христос перед Пілатом» М. Петрахновича з Успенської церкви у Львові
В Успенській церкві у Львові збереглися пам’ятки мистецтва XVII—XVIII ст. Найцінніші з них — ікони страсного циклу, які залишилися від первісного Успенського іконостаса 1630—1638 років, виконаного львівськими митцями Федором Сеньковичем та Миколою Петрахновичем. Із двадцяти ікон чотирнадцять належать пензлю Миколи Петрахновича, а решта походять з другої половини XVIII ст.
М.Петрахнович продовжив започатковані ренесансні підходи до пізнання світу та людини. У пасіях (страстях) Петрахнович вільно використовував гравюри Біблії Піскатора. Але Петрахнович прагнув конкретніше розкривати історичні події, якими він вважав євангельські сцени, що виходило за рамки канонів іконопису.
Ікона «Святий Миколай» з київської церкви Святого Миколая Набережного
Величезної популярності набув в Україні ще з давніх часів образ святого Миколая як захисника чистої правди і віри та творця чудес: захищав мандрівників, мореплавців, хворих, нужденних, невинно засуджених. Дітям він — найдобріший заступник і строгий вихователь, бідним — благодійник, подорожнім — покровитель, за спасіння душ наших — великий молитовник. Образи цього дійсно «народного» святого наповнюють українські храми від самого хрещення й до сьогодні.
Легенда розповідає про подружжя, яке повертались з паломництва у човні. Дорогою жінка упустила у воду немовля. Батьки звернулись до св. Миколая з проханням про допомогу. Наступного ранку дитина була знайдена неушкодженою на податях Софії Київської під іконою св. Миколая. Навпроти того місця Дніпра, де тонула дитина, спо-рудили храм Миколи Набережного. У ньому зберігається ікона святого Миколая, відома під назвою «Миколи Мокрого», що була першою чудотворною іконою на Русі.
Храмова ікона «Святитель Миколай». Написана в кінці XVI століття. Матеріал — дерево, левкас.
Дослідники вважають, що святителя Миколая малювали з реально
існуючих людей, мабуть, із найкращих, найчесніших, найсправедливіших українських єпископів і священиків.
Замок у Підгірцях (Львівщина) 1630–1640-х рр..
Пам'ятка архітектури епохи Ренесансу (село Підгірці, Бродівський р-н, Львівська обл.).
Замок у Підгірцях розташований на високому пагорбі. Палац збудовано
у 1630—1640 роках за проектом французького військового інженера Гійома Левассера де Боплана. Будував замок італієць Андреа дель Аква. Замовив проект палацу-замку коронний гетьман Станіслав Конєцпольський.
Будівля спирається на високий цоколь із наріжними бастіонами. Усередині бастіонів розташовані каземати, що виходять у внутрішній двір. Іззовні замок оточували земляні вали, широкий рів, а перед головним фасадом височіла широка еспланада. Замок є одним з найкращих європейських зразків ренесансного палацу з бастіонними укріпленнями.
Вимощена кам’яними плитами покрівля казематів утворює тераси, огороджені балюстрадами.
Вістря бастіонів увінчують витесані з каменю сторожові вежі-кавальєри. На першій терасі, що розміщується позаду замку, був розбитий величезний квітник. На наступній терасі розмістився великий сад, що зберігся донині.
Дерева старанно доглядалися і підрізалися і зараз вони мають вишукано-примхливу форму.
На рівні першої тераси збереглися і муровані бесідки, та стіни, що оточували тераси.
Будова і зараз вражає красою, архітектурною витонченістю, пишнотою стилю, продуманістю архітектурних деталей.
Троїцький Межиріцький монастир-фортеця поблизу Острога
Свято-Троїцький чоловічий монастир був заснований монахами Києво-Печерської лаври (про нього вперше згадано в літописах XIII ст.). В архітектурі тут були поєднані давньоруські традиції з готикою і ренесансом. За легендами Межиріцьку фортецю по'єднував підземний хід із замком Острога.
Пізніше князі Острозькі у XV ст. спорудили тут церкву та укріплення.
Середньовічний Межиріч, як і більшість давніх міст, мав замок, найімовірніше, дерев’яний. У 1386 році великий князь литовський Вітовт своєю грамотою підтверджує право князя Федора Острозького на Межиріч.
Саме Федір Острозький у ті часи був власником місцевого замку.
У XV ст. Василь Острозький, прозваний в народі Красним за свою гарну вроду, зводить муровані стіни фортеці, а його син Іван будує дерев’яну Троїцьку церкву.
У Межиріцькому монастирі посеред трапецієподібного двору розташовано Троїцький храм (XV ст.), тринавний, шестистовпний, триапсидний, п’ятибанний.
Збереглися також перший ярус Заславської мурованої брами у стилі Відродження, корпуси келій (XVII ст.), чотири оборонні вежі.
Портрет князя Криштофа Збаразького. Після 1622.
Криштоф Збаразький (1580-1627) — будівничий замку в м. Збараж, кременецький староста, коронний конюший. Його портрет — один з найдавніших портретів в історії українського живопису.
Князь Криштоф Збаразький був відомим дипломатом, обіймав посаду
краківського каштеляна. У1609 році він брав участь у поході проти Москви, а в 1620—1621 роках брав участь у Хотинській війні. У 1612 році на його замовлення відомий італійський архітектор Вінченцо Скамоцці створив проект замку у Збаражі. У 1623 році уклав як польський посол мир із Туреччиною на таких вигідних умовах, що польський сейм висловив йому в 1624 році публічну подяку.
Портрет Криштофа Збаразького був створений після 1622 року. Прекрасний живопис та декоративні якості портрета перетворюють його в дорогу коштовність. Урочистості портрету надають: одяг із парчевої тканини, на столі східний килим, шапка з аграфом, шабля.
Портрет Петра Конашевича-Сагайдачного з книги «Вірші на жалісний погреб шляхетного рицаря Петра Конашевича-Сагайдачного». 1622
У першій половині XVII ст. були популярними поетичні твори, що створювали на смерть і похорони будь-кого зі знатних людей. 1622 р. у Києво-Печерській дру¬карні було видано твір ректора Київської братської школи Касіяна Саковича «Вірші на жалісний погреб шляхетного рицаря Петра Конашевича-Сагайдачного», у яких він уславив заслуги гетьмана у захисті батьківщини.
«Вірші» містять портрет гетьмана та картину про взяття козацькими чайками Кафи. Обидві гравюри засвідчують про відхід від візантійської іконографії і поширення західноєвропейських впливів.
Петро Конашевич-Сагайдачний —один із найславетніших і найталановитіших козацьких вождів чи полководців, що з однаковим успіхом діяв і на полі бою, і на дипломатичних теренах.
Серед інших діячів того часу П. Конашевич-Сагайдачний виділявся гострим аналітичним розумом, палким патріотизмом, глибоким розумінням завдань і перспектив боротьби, послідовністю і непохитністю в досягненні поставленої мети, а також дуже розвинутим почуттям власної гідності.
І сьогодні — 400 років потому — характеристика постаті видатного козацького ватажка викликає багато суперечностей, але мало кого залишає байдужим.
Ще в дореволюційній історіографії усталилася думка, що батька гетьмана звали Конон або Конаш. Але деякі історики, наприклад
Б. Барвінський, уважають, що прізвище «Конашевич» узяте не від батька, а від одного з предків Сагайдачного.
А от «Сагайдачний» — це прізвисько, дане йому козаками, як вправному лучнику.
Озброєний сагайдаками вершник прикріплював з одного боку до пояса лук із налучником, а з іншого — сагайдак для стріл.
Письмові джерела засвідчують, що Петро з дитячих літ навчився володіти луком, «зброї і коня з рук не випускав». Із луком Сагайдачного зображено і на малюнку з книжки Касіяна Саковича «Вірші на жалісний погреб шляхетного рицаря Петра Конашевича-Сагайдачного...».
У «Віршах на жалісний погреб...», на гравюрі із зображенням гетьмана на коні, є герб Сагайдачного у формі підкови, яку увінчує хрест.
Зрозуміло, що автор цієї книжки був людиною грамотною і навряд чи насмілився б тулити до гравюри із Сагайдачним абиякого герба. Отож рід Сагайдачного не лише був аристократичним, але й мав свій герб.
Закріпити знання по пам"яткам культури можно тут.
Комментариев нет:
Отправить комментарий
Примечание. Отправлять комментарии могут только участники этого блога.